Tuesday, December 22, 2009

interview ohoooo hooiii~!

yuhuuu sudah lama kumenunggu dirimu... akhirnya kau menjadi milikku.. ahaaa merepek meraban jek. lame giler x i xon9 ehe~

sunyi sepi blog ini.. tp masih ade lg yg sudi mengunjungi blog nih kekeke.. macehhh sume ;))

ok smlm adela 21/12/2009 n arini adela 22/12/2009 sy da selesai 2 interview..smlm utk gstt biase daerah muar.. n arini gstt pendidikan khas utk batu pahat tp interview kt jb..

smlm nye.. perrghhh ramai gilosss.. daerah muar sahaje.. lbh krg 300org..10 bilik interview.. i blik 1st tp org yg last.. juz imagine i punye neves dr pg till ptg mnenye xfenat ehe..da smpai kol 1 tggal lg 5 org abiskan jela.. nk kne rehat ag then dtg balik..smpai da fenin pale.. ngn sakit pewot, sakit pale, sakit kaki, sakit hati haaa sume sakit2.. but at the end of the interview session, ehe rase cm tlonjak2 je atiku huhu.. tp juz wait la the result nt kn.. kalo de rzeki ade la.. tp slalunye priority die bg kt yg da lame menganggur kn huuu..

n soalan plg besh smlm adela.. byk2 soalan die, bleh lak die tnye.. byk2 PM, PM mne yg xpkai cermin mate huhu..

n interview arini kn.. ramai gilerrr xdtg.. ke dtg lmbat xtau la.. coz sape yg apply pndidikan khas dlm ngeri johor mmg kne dtg jb.. uhuu x ke susah 2.. kalo org2 yg dr jauh2 pelosok mane kt johor nie kn susah.. wt jela kt daerah 2 adesss.. 2 yg ade lmbt kot.. dlm namelist 2 xsampai separuh pn yg dtg uuu..

tp so'alan plg besh td.. duduk2 je tnye.. "da kawen??"."belom lg"."bile nk kawen?".n 1 senyap bisu seribu bahase.ingatkan tnye men2 n xyah jwb.. rupenye die tggu jwpn i hokeyy.. "xtau lg"."da ade calon belom". erkk..hmmm.. diam lg ingatkn tnye men2..rupenye tunggu i jwb lg uhuu sesaknye dada.."hmm insyaallah"..sengih lg.. ehee

hahahahha org tnye da ade ke belom.. i ckp insyaallah je ehee.. insyaallah 2 maksudnye ape?? insyaallah akan ade ke, insyaallah bakal xde ke, insyaallah kawen ke, insyaallah xkawen huhuhu..jwb senirikk...

doakan i bjaye dpt slh 1 ehh.. kalo dpt pndidikan khas 2 pn ok.. nt leh dpt kdc.. pas2 leh serap cikgu tetap ehe..2 la dolu abah suh amik cikgu xmo smpi majuk2.. haaaa skg baru nk nyebok berebut jd cikgu kn.. padan muke i hehehe..sbb besh gak jd cikgu ari2.. ade mase lebih ngn family kn?kn?kn?

xksh la cikgu ke x cikgu.. janji leh dpt kje tetap. ade duit nk wt family hepi, specially nak anta abah n mak g haji.. insyaallah smoge allah permudahkan... aminnn~~

Sunday, October 18, 2009

ayam penyet


http://www.pondokjawatimur.com/images/ayam-penyet.jpg
search by google


perghh ai asek dok tbace je kt blog org makan ayam penyet ayam penyet. kt muar nie mane nk dapat ayam penyet nyeee.. da le jarang dok makan luar haihhh..

ari2 g sarawak melambak kn ayam penyet, senang je cari.. tp malangnye xberkesempatan nk try ayam penyet.. yela bape ari je kt sane xde sempatnye nk try sume food kt sane kn3..

lgpun dok selalu bace blog kak zie nie.. selalu ngat cite pasal ayam penyet. da namenye sarawakian kan kak zie kn.. hiksss..

so nk try search resepi ayam penyet nie...

kalo nk yg kak zie nye ayam penyet leh la click here!

haaa nie ade lg 1 resepi ayam penyet. tp lebih krg je ngn kak zie nye.. korg pilih la ekk nak mane1 huhu..

>click here<


nampak menyelerakan kn aiyooo.. sodap btol.. kne try nih..

Wednesday, October 14, 2009

Lucky Laki - Superman





aku bukanlah superman...
aku juga bisa nangis....
(tp aku bukan lelaki... eheee ^-^)

Tuesday, October 13, 2009

cari jodoh.....

beshh ahh layan lagu nie eheee

^-^




apa salahku apa salah ibuku...
hidupku dirundung pilu.. uhuuu ^-^




Monday, October 12, 2009

mengidam!

perrrghhh demam2 gini tetibe mode MENGIDAM la plak.. haihh

da lame teringin gilerrr nk makan bakso babe..


http://3.bp.blogspot.com/_ns53Y8vAaZU/SiwxiCSMmFI/AAAAAAAAAp8/bQ5vr2c3l2Y/s400/MeeBakso.jpg

laa nie mmg da smpai klimaks la nie nk mkn bakso.

1st time makan bakso kt kg baru. time study dulu huhuuu..

mule2 geli weehh sbb indon yg masak ehee biase la kg baru sape lg yg dok situ kn..

tp dak ieja cyg yg introduced mkn kt c2.

trus tpikat jatuh ati tahap dewa,, gian mkn kt c2 sehh....

skg ni da dok jauh di selatan ntah bile nk mkn c2 lg..

bkn takat bakso je, sgale makanan kt kg baru 2 ak ngidam weehh...
blackpepper steak, nasi lemak antarabgse, bakso, nasi minang, tomyam rosdet n segale bagai..

gilo ahhh..

gamaknye kne wt sndiri la bakso nye kn3.. haihhh..
nk try resepi bakso???

>click sini<

xtau le sodap ke x. blm try lg eheee..
nk wt jugak!! huu..

ngidam.. pengsan**

kedemaman


huuu aku DEMAM.

tiap2 mlm ade marhaban.
nasib baik mlm nie last.

1 mlm smpai 6-7 buah umah.
tiap umah bg makan.
makan plak sume best2.
bermacam2 hidangan.
bermacam2 jenis minuman.

xmakan nt cian tuan umah penat masak.
jamah la ckit.
even perut da senak kekenyangan.
uhuuu kdg2 balik umah tmuntah.
2 yg serik nk mkn bebanyak.

b4 tido mesti tekak perit.
time tido plak xleh tido sbb tekak sakit sgt.
n tbatuk2.

bile bgn pg lg la sakit.
mcm nk demam.
tp x jd2 plak demam nye.
lame da sakit perit cm2 tp x demam.
lg la sakit ye dop.

n now...........................................

SAYE DA DEMAM

~harap maklum~


marhaban mengeratkan silaturrahim dan mengekalkan amalan kunjung-mengunjung. tp beringatlah tujuan utama, jgn sampai membazir.


Sunday, October 11, 2009

Tabiat Merokok, Kesan & Akibat



Tembakau yang menjadi bahan utama dalam rokok, telah diperkenalkan secara menyeluruh, termasuk ke dunia Islam, oleh penjajah Barat yang beragama Kristian, dan ianya belum pernah dikenali di zaman Nabi Muhammad s.a.w. Di kalangan masyarakat beratus tahun terdahulu, tembakau dihisap bukan sahaja untuk bersukaria tetapi sebagai satu acara dalam upacara kebudayaan dan keagamaan. Pada umumnya umat Islam tidak merokok melainkan kerana terpenggaruh kepada orang Barat yang menjajah mereka.

Hari ini, merokok adalah suatu kebiasaan yang diterima secara meluas dalam masyarakat kita, sehingga kadangkala ia dipandang sebagai satu norma yang membanggakan. Anggapan palsu ini terhasil apabila golongan yang mudah terpedaya dengan budaya asing, terutamanya yg dipaparkan melalui media massa, ingin pula bergaya demi mencapai status kecanggihan serta keunggulan yang kononnya dikaitkan dengan merokok. Malah tabiat suka meniru dan menyeleweng dari jalan yang benar adalah sesuatu yang kian menguasai anak-anak kaum Muslimin di zaman ini.


Hadith Rasullullah s.a.w. :

1. "Bezakan diri mu dari kaum Musyrikin" ( Al-Bukhari & Muslim)

2. "Bukan dari golongan kita, siapa yang menyerupai orang yang bukan dari kita. Jangan mengikut-ikut kaum Yahudi dan Nashrani" (At-Termidzi)

3. "Barangsiapa yang meyerupai sesuatu kaum, maka dia terkira dari golongan itu" (Abu Daud)


Kandungan Berbahaya Dalam Rokok
Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4 000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimanapun, racun paling penting adalah Tar, Nikotin dan Karbon Monoksida.

Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia yang diketahui menjadi penyebab kanser (karsinogen). Bahan seperti benzopyrene iaitu sejenis policyclic aromatic hydrocarbon (PAH) telah lama disahkan sebagai agen yang memulakan proses kejadian kanser.

Nikotin, seperti najis dadah heroin, amfetamin dan kokain, bertindak balas di dalam otak dan mempunyai kesan kepada sistem mesolimbik yang menjadi punca utama penagihan. Sindrom ketagihan terhadap nikotin yang ditunjukkan dengan gejala gian, tolerans dan tarikan, adalah mungkin lebih hebat berbanding najis dadah. Malah daripada kajian saintifiknya nikotin itu juga sejenis najis dadah, sepertimana yang telah diiktiraf oleh dunia perubatan. Seseorang yang kehabisan rokok kadangkala berkelakuan seperti mengalami gangguan akal dan dalam keadaan yang amat tertekan sekali. Oleh itu terlalu sukar untuk sesiapa yang telah terjerat dengan ketagihan merokok, meninggalkan tabiat itu untuk selamanya, kecuali dengan ikhtiar yang serius dan kehendak Allah jua.

Nikotin turut menjadi punca utama risiko serangan penyakit jantung dan strok. Hampir satu perempat mangsa pesakit jantung adalah hasil punca dari tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan menyebab utama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat.

Karbon Monoksida pula adalah gas beracun yang biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas ini menjejaskan bekalkan oksigen ke tisu-tisu hingga ianya menjadi terencat dan akhirnya boleh menyebabkan maut sekiranya paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%.

Apabila racun rokok itu memasuki tubuh manusia ataupun haiwan, ianya akan membawa kerosakkan pada setiap organ disepanjang laluannya, iaitu bermula dari hidung, mulut, tekak, saluran pernafasan, paru-paru, saluran penghazaman, saluran darah, jantung, organ pembiakan, sehinggalah ke saluran kencing dan pundi kencing, iaitu apabila sebahagian dari racun-racun itu dikeluarkan dari badan.


Kesan Asap Rokok Kepada Si Perokok Dan Orang Disekeliling
Si perokok bukan sahaja perlu bertanggungjawab pada diri sendiri tetapi turut bertanggung jawab pada orang disekeliling akibat daripada bahaya asap rokok. Asap rokok yang dihidu oleh perokok atau mereka yang berada di sekelilingnya, akan memasuki rongga mulut dan hidung melalui kerongkong ke paru-paru. Kandungan asap rokok akan menyebabkan kerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang ini. Ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit di mulut, kerongkong, paru-paru dan barah. Asap akan melalui saluran pernafasan ke dalam paru-paru dan merosakkan saluran bronkus, menyebabkan bronkitis, penyakit di bahagian paru paru. Ia juga akan merosakkan pundi udara dalam paru-paru (alveoli) dan menyebabkan penyakit emfisima.

Asap rokok yang dihidu juga akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit di bahagian esofagus, perut dan pankreas.

Racun dalam asap rokok yang larut air akan memasuki sistem saluran darah dan dibawa ke seluruh badan. Bahan nikotin, bukan saja memberi sifat ketagihan, malah menyebabkan saluran darah arteri menjadi sempit. Ia juga merosakkan dinding arteri dan akan memudaratkan organ berkaitan.

Kesan ini, dalam jangka panjang, akan menyebabkan simptom kebas pada kaki, jari, migrain, sakit kepala, pedih ulu hati, kekejangan otot kaki, serangan penyakit jantung dan sebagainya.

Racun rokok akhirnya disaring dalam buah pinggang dan dihapuskan dari badan melalui air kencing. Dalam proses ini pula, berlaku satu lagi keracunan hasil penguraian kimia asap rokok yang turut merosakkan buah pinggang. Racun dalam air kencing juga menyebabkan kerosakan pundi kencing.

Racun akibat merokok juga mempunyai kesan tindak balas terhadap ubat-ubatan. Secara umum diketahui merokok boleh menjejaskan fungsi beberapa kumpulan enzim di hati dan ada kalanya ia boleh memperhebatkan kesan sampingan sesuatu ubat itu.

Kesan Asap Rokok Terhadap Isteri Perokok Adalah :
- Melahirkan bayi yang kurang berat badan
- Melahirkan bayi yang tidak cukup bulan
- Lebih terdedah kepada kanser
- Mengurangkan kesuburan dan putus haid awal

Kesan Asap Rokok Terhadap Anak Perokok :
- Lebih mudah mendapat lelah
- Mendapat jangkitan paru-paru
- Pertumbuhan paru-paru kanak-kanak terganggu
- Mudah menjadi perokok apabila dewasa kelak


Statistik Kematian Akibat Tabiat Merokok
Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30 peratus daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esofagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut, 50 peratus kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok dengan pecahan 25 peratus masing-masing.

Menurut Dr Sallehudin, lebih 100,000 perokok dimasukkan ke hospital kerajaan di seluruh negara akibat sakit jantung, kanser dan penyakit sekatan pulmonari kronik (COPD) dan lebih penting, negara mengalami kerugian kira-kira RM20 bilion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.


Faedah Berhenti Merokok
- Hidup lebih lama
- Dapat menghindari racun
- Dapat melindungi diri, keluarga dan orang lain daripada bahaya merokok
- Menjadi teladan yang baik kepada anak-anak
- Dapat meningkatkan kecergasan serta memiliki tubuh yang sihat
- Meningkatkan deria rasa dan bau
- Gigi lebih putih dan nafas lebih segar
- Dapat mengelakkan budaya membazir dengan menggunakan wang untuk membeli rokok kepada tujuan yang lebih baik dan bermanfaat.


Gunakan Kaedah Yang Betul Untuk Berhenti Merokok
- Tetapkan tarikh untuk berhenti merokok
- Yakinkan diri
- Buat nota peringatan
- Katakan pada diri anda, "Aku bukan perokok"
- Tumpukan pada hari ini
- Sentiasa berfikiran positif
- Dapatkan sokongan
- Lawan keinginan untuk merokok
- Gunakan Terapi atau rawatan yang sesuai
- Amalkan Petua 10 M untuk berhenti merokok

NO SMOKING!!


Khidmat pesanan ini dibawakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia

Saturday, October 10, 2009

dilarang merokok..!


korg selalu ke minum kopi..?? ai x bape suke le.. selagi bleh elak ai elak.. yela kalo ko g umah org hidang air kopi, xkn ko nk tolak kn.. kocik ati die, bedal jela..

but my abah kn.. yaa ammpunnn da le heavy smoker lak 2 heavy coffeer la pulop! hahaha mane ade kot heavy coffeer.. aduss ai yg fenin dok tgk die cm2.. biase la korg.. bile da heavy smoker nie.. time korg da tua baru nk insap stop smoking kn.. mmg perrgghh seksa seksi ahh wa ckp lu beb.. ai da bape kali dok tgk die tseksa nk stop. bukan die xcube. tp xleh.. tp xmustahil jgk kn.. ade je yg bule stop. depends on ati sendiri la kn.. tepuk dada tanye iman.. haihh.. tp mmg ssh.. kalo time die try kn mmg die akan dok melepek.. kalo die tgh bace kitab kn.. ps2 tetibe tgk die da tersandar je.. haha. aduss parah2.. lg2 kalo time pose.. tetiap ari la ko tgk die melepek.. sandar kt dinding termenung je.. nasib bek ado kebun.. haa kang pepagi bute die da kuar p kebun.. xpenah2 die noreh getah kn.. tetibe jd penoreh tegar hahah. kang tgahari bute matahari da mencanak ataihh kepale baru le nampak batang idung depan umah.. pas2 die kejekn pulak pokok2 yg ade kt umah.. pas2 g masjid, balik masjid ngaji.. da ngaji dok mengorok la die.. huhu..

tp kn ai time kocik2 dulu.. xdela kocik mane pn.. dr drjah bape smpai la form bape ntah ai wat dajal ngeh3.. kalo abah letak rokok die atas meja ke atas memane la.. jnji ai nampak.. nnt tetibe abah menjajau cari rokok die mane.. muahahaha.. nak tau ape ai buat?? ai nyorokkan la ape lg.. agak2 die buat muke kesian kn.. tetibe magic pulop rokok 2 ade atas meja balik hehehe.. kalo lg jahat ai buat kn.. heeee penah gk ai buang rokok die.. haa yg nie btol2 time kecik ahh haha.. betape dajalnye.. ehh ai sayang abah ai okehh bukan sesajo! heh!

sbb 2 la abah dok slalu le ngingatkn my bro jgn start.. jgn start.. once u da start, abis laaa.. tp ko tau la kan budak laki zaman skg.. bukan ade kire. ko campur budak sane. ko campur budak cnie.. harammssss.. sume jadi xjadi je. dulu time dok kt bandar, my parents ingatkn nt2 dok kampung xdela nakal mane dak2 nie.. tetibe da pindah kampung, membesar kt kampung harammmsss lah nak jadik baekk! xdela jahat mane pn mybro.. mmg xjahat, nakal je... tp ai tgk pengaruh dak2 kt kampung nie lg besar.. ape kejadahnye la aiii... sume parents kt cni dok risau la.. xtau nk wt cane..

ai know my bro mmg da start smoking.. ai know lahh! as a beautiful n good sista haha pasan jap dlm senyap2 ai investigate. lg2 dok tanam anggur kt umah nie kn.. so ai have much more time 2 monitor them.. ai know my parents kdg2 xsempat la, lupe la.. so as a sister xsalah kn, and its also my big big responsibility to guide them rite. tgk bibir pn da tau. dulu bibirnye cumil mungil pinky2 hahah.. but now da nampak perubahannye.. even xbyk, but ai pasan lah. then bile jln2 dok melepak ngn kengkawan kn bile time balik umah lalu sebelah ai huhh kompem la ai leh hidu. hidu diam2 je.. alaa bau pn xdela kuat sgt. but mmg tau la 2 bau rokok.. haihh.. lgpun ari2 time dok bebel kt die n die bengang, mmg die tunjuk pn rokok die.. SALEM kooo.. abah pn xmampu nk beli salem.. haihh budak.. budak.. lgpun da bapaknye smoking, die pn nak cube ye dop. tp 2 la yg my abah sesalkan.. so plisssss dont start!

kalo org selalu ckp baek jage lembu sekandang dpd jage sorg anak pmpuan kn.. but abah tbalik lak "lebih senang bela anak pmpuan dpd anak laki..".so kami2 weolls the sista nie dok kembang montot japs ngeh3.. tp siyess mmg kitorg 3dara ni xde byk songeh n ragam. n now alhamdulillah sumenye menjadi. paham sndiri lah menjadi ape hehe. yg ragam nye adik2 laki ni plak haa.. susah.. susah korg.. ai xtau la ape nk jadi. dulu diorg x cmni.. baek je, ikot kate.. abah marah ckit diorg takot. but now haram jadah diorg nk takot ngn abah.

tp yg ai pasan faktor paling kuat yg influence diorg adela school environment n also ofkos la their frens.. haa mmg haku nk nyalahkn anak org pon.. sbb dlu adik ai x cmni.. da sume dok dtg2 umah, frens jd come 1st.. kwn2 lbih pnting.. obviously..... sume da pandai dye2 rmbut, adik ak nk ikot same.. sesape yg dtg umah 2 mmg haku rase nk halau n hempok je pale otak ko.. nasib baek ade peri kemanusiaan n belas kasihan heheh. adik ai pn satu jugakkk.. da tau cm2 ko g kwn ngn die wtpe.. skg da tlambat.. mmg x mkn saman.. jgn salahkn kitorg.. kitorg da nasihat dr awal2 lg.. but as i told u pengaruh kwn yg paling kuuaatttt!! huhhh!

but maybe sbb zaman kte dulu lain.. skg da lain kn.. haihhh...

tp ai rase biase la time umor2 gini diorg mmg tgh nk mencuba.. insyaallah smoge diorg berubah.. berkat usaha kitorg yg selalu brainwash n doa specially from our parents mereka berubah kn3...


MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN!
dr cite nie cm nampak sgt mybro jahat kn.. tp xjahat pn, nakal je hokeyy.. i je emo terlebih hik2.. moral of the story, jgn la korg start smoking ehh... huhu ^-^ ingatlah org yg tersayang.. ;)

Friday, October 9, 2009

teruskanlah...


perggghh jatuh cinte abesss ngn lagu nihh.. terase dibuai2 giteeww huhuhh.. ngn melodi n liriknyee.. mmg syahdu le... wuwuwuwuuuuu~




Pernahkah kau bicara
Tapi tak di dengar

Tak di anggap

Sama sekali



Pernahkan kau tak salah
Tapi disalahkan

Tak di beri

Kesempatan


Reff :
Kuhidup dengan siapa
Ku tak tau kau siapa

Kau kekasihku tapi

Orang lain bagiku



Kau dengan dirimu saja

Kau dengan duniamu saja

Teruskan lah.. Teruskan lah

Kau begitu



Kau tak butuh diriku
Aku patung bagimu

Cinta bukan

Kebutuhan mu


Back to reff.

Hoo.. Hooo


Kau dengan dirimu saja

Kau dengan duniamu saja

Teruskan lah.. Teruskan lah

Kau.. kau begitu



Teruskan lah… teruskan lah..








iskk.. isk.. iskkk... uwaaaaaa.. memori cinta luka hik2..

Thursday, October 8, 2009

Mangsa Buli Contest

waaahhh tetibe jd gian pulop join contest nih.. hik2.. even probability utk menang amat la susah.. byk saingan nih hik2.. tp belasah jela suke2 kn...

soooo...................

contest ni adelah berkaitan buli membuli. buli kanak2 okehhh.. heewwww i loike!! hahahahh..

oleh kerane ai blom le kawen kn.. mane le nk ade anak.. so ai pinjam anak org lahh.. btw, ai da mntak permission la kt tuan empunya baby hahaha nenek fab kih3.. die bg lahh..

yeaahhhhh nie diaaaa.. introducing.................................... BABY THOMI.... hehe

berkat kesungguhan thomi dlm mencapai cita2nya...

baby thomi yg rajin blaja demi segulung ijazah....



harap maap, gambar di atas cume hiasan... hehe. yg ingin dipertaruhkan hanye 1 le pulop. ok ai pilih yg nie.. if salah pilih, mntak pihak penganjur mempertimbangkan la ye hehehehe.. kiddin'!
i chose this one..








-Educated thomi-
Nama sebenar : Mohamad Haziq Rizqullah bin Abu Bakar
Umur tika itu : 1 month

huhuhu.. maap la baby thomi, kakak kikin telah mempergunakan kmu huhu..
hopefully ble bsar nt kmu btol2 jd insan bgune utk keluarge n sume okep!
time pic ni diambil, kakak si thomi nk grad kt ukm jugak leee... hehe. thomi pn nk grad jugak haha. 2 yg dpt pic2 cmni lalala..

nk join??

haaa contest ni organized by mommy Qastalani
check out her blog okep!



mommy qastalani nk carik 2 winner for Miniature Anna Sui Night of Fancy and
Miniature Anna Sui Live Your Dream!


How to win MINI cik Anna Sui nih?? (cilok mommy nyeee ekk. hee)

1. Kamu mesti ada blog ! (Harap maaf geng-geng facebook yek)

2. Kamu mesti menetap di Malaysia. Harap maaf geng-geng foreigner obersea, kamu tidak layak (Jikalau kamu faham Bahasa Melayu ini)

3. Jadi FOLLOWER MoMMy Qastalani ini. Bole cari di side bar kiri (Keji tau main paksa-paksa gini!)

4. Tepek MoMMy Qastalani dalam Blog List kamu (Kamu memang kejiiii ! PAKSA! TERSEKSA!)

5. Copy-paste banner budak penyepit tersebut ke sidebar blog masing-masing dengan tajuk “MANGSA BULI CONTEST” dan link ke entry ini (kamu terrer kan?)

6. Letak hanya 1 photo mangsa kejadian (Hanya 1 yang terbaik! Kalo banyak2 pening juri!)

7. Oh ye, mangsa yang layak dipertandingkan adalah newborn baby sehingga seusia 7 tahun!

8. Hanya 1 penyertaan untuk 1 mangsa! (Kalau ada 9 orang anak, layak pertandingkan kesembilan mereka! Tapi dengan syarat; photo mangsa mestilah ketika umurnya bawah 7 tahun)

9. Kalo ada anak saudara, adik kakak di bawah 7 tahun juga bole dipertandingan

10. Nyatakan Nama Mangsa dan Umurnya ketika itu

11. Karang special entry tentang kejadian buli tersebut. Then, hebahkan tentang "MANGSA BULI CONTEST" dengan link terus ke entry contest ini.

12. Bila dah siap, sila comment dalam entry ini dan tinggalkan url post kamu itu. Nyatakan sekali Nama dan Email Add kamu. Kalo x tinggal url terus ke post kamu, disqualified ye. (X larat eden nak jelajah setiap entry satu persatu utk cari entry sebenar)


Tarikh Mati (dead line) adalah pada
19 October 2009 jam 9 am.

2 winners akan dipilih berdasarkan creativity kekejaman ! Ha Ha Ha. Dan luck kamu juge!


hoho ^-^ moh ramai2 kite join hehehe

Si Comel Berbaju Raya Contest

uiii besh gak join contest nie kn hik2.. sesaje je buang mase.. adehh update blog punyee la pemalass anak dara nie.. hehehe..

ok nie kengkawan, ade contest tau dr blog BabyIbu nie.. 2 la die Si Comel Berbaju Raya Contest hik2..

si comel : Mohd Haziq Amar bin Rosli
umur : 1 tahun 1 bulan


korang nk join?? meh join meh, join ramai2...
tp.............. cane nk join?? haaaa....

copypaste from blog BabyIbu :

Cara Penyertaan
Pertandingan dibahagikan kepada Kategori A (Boys) dan Kategori B (Girls)
  • Pertandingan dibahagikan kepada dua fasa:
  • Fasa 1: 23 September 2009 – 15 Oktober 2009 - Semua peserta submit gambar Si Comel Berbaju Raya.
  • Fasa 2: 16 Oktober 2009 – 31 Oktober 2009 - Top Ten akan dipilih. Pemenang akan dipilih berdasarkan undian.

Syarat Penyertaan

  • Jadi Follower BabyIbu dan add BabyIbu dalam bloglist anda
  • Letak banner di sidebar blog anda dengan link ke entri ini
  • Membuat entri mengenai contest ini diblog anda
  • Dalam entri itu, upload satu (1) gambar si comel anda berbaju raya (berbaju raya = baju kurung/baju melayu)
  • Sila nyatakan nama si comel dan umurnya
  • Dalam entri tersebut pastikan anda mention dan link ke BabyIbu dan semua sponsor (no link back will be disqualified)
  • Bila dah siap, tinggalkan link entri anda di entri ini.
hadiah2 yg sgt lumayan hokeyy dr sponsors..Gin & Jacqie, eoe Online, leanalittleshop, Sherry, TH, Mia dan Niko hik2.. sile2...


Hadiah


Bagi Kategori A:

Hadiah Pertama
-Casual Meg daripada Gin & Jacqie
-Necklace by S daripada Sherry
-120 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online
-RM30 Gift Card daripada leanalittleshop

Hadiah Kedua
-Reversible gemstone ring imported from US daripada TH
-RM10 Gift Card daripada leanalittleshop
-80 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online

Hadiah Ketiga
-Eyeko: Silver shopper (imported from UK) daripada Mia
-RM10 Gift Card daripada leanalittleshop
-40 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online

Bagi Kategori B:

Hadiah Pertama
-Colorful Sally daripada Gin & Jacqie
-Pretty Birdie Earrings daripada Niko
-120 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online
-RM30 Gift Card daripada leanalittleshop

Hadiah Kedua
-Reversible gemstone ring imported from US daripada TH
-RM10 Gift Card daripada leanalittleshop
-80 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online

Hadiah Ketiga
-Eyeko badges and postcard set (imported from UK) daripada Mia
-RM10 Gift Card daripada leanalittleshop
-40 pieces of 4R photo prints daripada eoe Online

Hadiah Misteri
Terdapat hadiah misteri khas untuk referrer terbanyak sepanjang tempoh contest (diadili guna Google Analytics)..more info
.



pape pn sile ke blog BabyIbu ye...

cpt2 mari join.. ade mase lg nie...


Monday, October 5, 2009

kenape wanita menangis???

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya Mengapa engkau
menangis?"
"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah
mengerti"
Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka
menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh
ayahnya.
Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki
dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.
Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa wanita
begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang- orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan
melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu "
"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk
digunakan bilapun ia perlukan."

"Kau tahu:
Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."
"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah
pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada."

Friday, October 2, 2009

Ingatlah Allah, sesungguhnya Allah juga akan mengingati kita...





windu pulekk pd ibu arini.. ngeh3

Sunday, September 27, 2009

bulan pose mmg xde antu kan???

huuu camat ari raye.. da bsawang gamaknye blog nih. kikiki...

eh, de kisah nk story moriee.. mysis kn praktikal kt spital jitra kn.. start awal pose.. smpai la 2days b4 raye bru die balik.. grak kol3ptg so smpai muau lbih krg kol 1.30 mlm la.. then dlm kol 1 ai, mybro n abah dok la kuar umah nk p amik die kt bustand kn..

kbetulan mlm 2 mlm jumaat.. then on our way 2.. de lalu dpan msjid bsar al-hikmah xsilap kt parit kadhi.. alaa xyah tau la ktne heheh. then b4 2 abah trunkn cermin la.. konon nk amik udare mlm katenye......

then biar laa.. skali kan.... kn.. knnnn.......................

jeng3................. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... hehe bg suspen ckit.

tetibe mybro yg dok seat blakang nie kate.. " eh tutup tingkap la.. takot la".. n die ttup sndiri la tingkap 2.. n ai n abah wt xtau la, biarkn je coz aii pn rase sjuk smacam je angin mlm nih haih.... ingat die sesaje je tutup tingkap.. sbb memalam tkut ade perompak ke kn.. haaa.. tp dlm ati ai dok bekate la "eh nape dak nie tetibe nk ttup.. something wrong somewhere".. tp biar jela.. x expect la nk ade antu ke ape.. bulan pose kn... setan kn kne ikat. tp sume antu 2 setan ke??? biingung** jap!.

then smpai bustand ramai la org gk dok nunggu org jauh nk smpai.. sementare tggu 2 ai dok tido la lam kete hik2.. abah saje smpai awal coz anak dara kn bahaye la xkn angah nk dok tggu c2 sorg2.. haihh zaman skg nih bkn leh caye..

esoknye kn............. baru la mybro ni bukak cite.. yg semalam kn time on de way 2.. btol2 kt dpan masjid td 2.. tp masjid 2 kirenye kt arah bertentangan ktorg la.. kirenye msjid 2 sberang jln blah sne.. ade pmpuan pakai telekung... muke die langsung xnampak, cm gelap laa.. pmpuan 2 dok tahan2 dlm 2@3buah kete laa.. lambai.. lambai..... then mybro pandang belakang smule nk tgk org 2 ade lg x.. tibe2 lesap! xkn sekelip mate pmpuan 2 da ilang... n kalo pk2.. kol 1 pg cm musykil ckt la ade pmpuan sorg2 kuar dr masjid dok tahan kete kt tepi jln.. rasenye dlm kwasan msjid 2 da xde org time 2..



uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ape sebenarnye 2?? adekah antu? jin? malaikat? manusia? or adekah mlm itu adela mlm lailatulqadar?? ishh musykil laa.. plak 2 mybro bukak cite esoknye.. kalo die cite ari2 jgk bleh la pulun beribadah kn.. hmmm.. 2la len kali nk beribadah xyh kire mase adehh pengajaran.....


dlu ade sorg pakcik kt kg ai 2 penah mati eksiden kt depan masjid 2.. katenye die eksiden sbb ade pmpuan dok tahan n lambai2 die kt dpan masjid 2,, hmmm.. innalillah.....
xtau ape bnde alah 2 sbenarnye.. yg pasti ia makhluk allah......

Thursday, September 10, 2009

...selagi ada rindu...


...ahhhaaaaa....
assalamualaikum w.b.t.. eehhe

finallyyyyyyyyyyy terupdate jugeekkk!
hee..

ok guys! this entry is bout????
ok spt title tuuu.. SELAGI ADA RINDU... apekah??

oraiitt.. if korg kn.. kalo korg clash or kate lainnye PUTUS CINTA kn.. or frust menonggeng kn.. or ape2 laa.. ape yg korg wt ekk..

xkisah la sape salah sape btol..
yg bagusnye, xyah la menyalahkn mane2 pihak kn.. kite muhasabah diri kite.. msti ade jgk kesilapan dr diri kite sndiri. xyah la nk berdendam ke hape...

  • ape yg korg wt utk kembalikn semangat yg da down sgt smpai kt tanah 2, nasib bek xtenggelam?
  • ape korg wt utk korg xjd mcm org bodoh yg dok meratap?
  • ape yg korg wt supaye ex 2 x dok je dpan mate korg walau kt mane korg, walau ape yg korg wt? nak mkn ingat, nak berak ingat, nak tido ag la ingat. dok sesaje pn da cm org gilee.. tgk tibi, kt tibi pn ade muke die. nak mandi, berjam2 dok dlm toilet dok pk die je byk.
  • ape korg wt ek bile korg hopeless sgt rase pasni korg da xde sape? (xmasuk family n kwn2 la.. 2 mmg sntiase ado insyaallah) sbb slame nie korg cume harap die je utk jadi teman korg seumur idop..
  • ape korg wt utk korg lupekan ape plan korg yg korg da plan utk idop bsame ngn die..
  • n ape2 la yg korg rase bile korg da frust 2.. msti byk la korg pk kn...
sooo.. ape yg korg wat sbnrnye utk mengubat hati yg luka lara??? hancuss punah berkecaiii.......

  • adekah anda terhegeh2 merayu pd org yg xsudi?
  • adekah anda menangis sorg2 cm org gilerr.. siyesss cm org gile meroyan....
  • adekah anda g jumpe ex korg 2 n belasah die ckup2?
  • adekah anda dok mengaji n solat hanye mengingati Allah??
  • adekah anda dok ngadu kt org len?
  • adekah anda cium2 brg yg die penah bg kt anda?
  • adekah anda merokok balik setelah dlu time couple anda da bjanji xnk merokok lg?
adekah? adekah? adekah?
ape2 la yg korg wt.. byk kemungkinan yg korg bleh wt kn... contohnye...

tau tak??? saya dah setahun tapi masih rindu dan tak pernah rasa wanita lain boleh mewarnakan hidup saya seperti dia. hanya dia wanita yang aku sanggup cintai. walau seribu yang lain hadir dan memberi segalanya... namun cinta dan kasih tidak pernah padam. aku bersalah kerana melukakan hatinya. sesal itu sampai kini..

- solat tahajud di tengah malam
- solat taubat
- solat hajat
- yaasin
- zikir
- bacaan al-Quran..

menangis tu cara terbaik kita luahkan perasaan...tapi bagi sesetengah manusia lain, mereka akan pandang kita lemah...
:)...kerana kita semua berbeza....
haaa ni sesetengah org ckp cm2 la.. dipetik dr sebuah forum


tp adekah sampai anda melakukan seperti di bawah?????




astaghfirullahal'azim...... mntak dijauhkn ya allah..

anda tau apekah hukum bunuh diri???

Daripada Jundub bin Abdillah R.A. (جندب بن عبد الله), katanya Nabi S.A.W. bersabda:

‏كَانَ فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ رَجُلٌ بِهِ جُرْحٌ فَجَزِعَ فَأَخَذَ سِكِّينًا فَحَزَّ بِهَا يَدَهُ فَمَا ‏ ‏ رَقَأَ ‏ ‏ الدَّمُ حَتَّى مَاتَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ‏ ‏بَادَرَنِي عَبْدِي بِنَفْسِهِ حَرَّمْتُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ
Maksudnya: “Dahulu dikalangan umat sebelum kamu ada seorang lelaki yang ada kecederaan (kemudian menjadi ulser), lalu dia tidak bersabar menanggung kesakitannya, lalu dia mengambil pisau dan memotong tangannya sehingga darah tidak berhenti sehinggalah dia mati. Firman Allah S.W.T.: “Tergesa-gesa hambaku kepadaKu (dengan membunuh diri), aku haramkan untuknya syurga.” (al-Bukhari dan Muslim)
ya! hukum bunuh diri tmasuk dlm ksalahan dosa2 besar, bunuh diri ini TIDAK termasuk di dalam perkara yang menyebabkan murtad (ramai yg paham cm2 kn), melainkan bagi orang yang menghalalkan perbuatan tersebut, jika dia menghalalkannya so ketika 2 dia dihukumkan sebagai kafir/murtad.

Kita tidak menghukumkan orang yang bunuh diri sebagai murtad, kerana Nabi S.A.W. tidak melarang para sahabat dari menyembahyangkan jenazah orang yang membunuh diri. Namun baginda sendiri tidak menyembahyangkan jenazah orang tersebut sebagai pengajaran bagi orang lain. Maka menjadi sunnah kepada para ulama dan orang yang dipandang mulia, tidak menyembahyangkan jenazah orang yang mati membunuh diri sebagai mengikut perbuatan Nabi S.A.W. dan sebagai pengajaran kepada orang lain.

so, sile la amik pengajaran ye! penat ibu melahirkan, parents bkorban demi membesarkn sorg anak. tp ble da bsar.. gini jadinye..

renung2kn dan selamat beramal!


ok bnde ni ofkos la de kaitan ngn yg idop ataupn tlah meninggal dunia. tp xde kaitan ngn diri ai ok even ade experience cinta kecundang ngeh3.. sesaje je bcoz my bro tnjukkan video iteeww.. nk tau tips putus cinta?? hehehehe next entry okep! see ya!

REFER & WIN - grab iPhone 3G



~THIS IS STICKY MODE~

so pliss scroll down 2 view the latest entry. TQ ;)





Grab 2x iPhone 3Gs and 10x Western Digital 320G


Wanna join?? its for free..........
with simple steps....


  1. Go to the EXABytes which you can click over here : Win Iphone 3G
  2. Register a form.
  3. Put my email as a refer email which is : nms_aqua86@yahoo.com
  4. Check your email to get the javascript.
  5. Paste it on your blog and spread the news to your friends (juz follow the instructions hokeyy~)

then... what to do???
heeee juz tawakkaltu 'ala allah..
gudluck guys~!




Tuesday, September 8, 2009

...job hunter...


oke sowie sume.
tade new entry wt mase skg.
mls nk update.
ai ngah bz pulun memburu keje.
risau lame sgt tanam anggur nie.
aiiyaakk!

sape de kje kosong meh bg ai hee~

daaaaaaa...

Friday, September 4, 2009

tarian poco2 HARAM??


READ THIS 1st



From Teha Wahab
Original message from Miss Haibara:
> > Salam...pada kali ini penulis ingin kongsikan kepada anda tentang sesuatu yang menggemparkan kerana penulis sendiri pernah buat(masa dalam PLKN,secara paksa rela).Iaitu tarian Poco-poco.
> > Secara jujurnya penulis tidak pernah tahu dan ambil tahu tentang tarian ini,asal-usulnya dan motif tarian ini.Namun segalaya berubah apabila satu kiriman emel daripada sahabat penulis,membuatkan penulis tersentak dan kaget sebentar. Mari sama-sama baca emel ini
> > "Assalammualaikum.
> > Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2 kerajaan ketika manghadiri kursus.
> > Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina buk anny a dari Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yg membentuk SALIB.
> > Mungkin kita x perasan kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.
> > cuma tarian poco2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan."
> > Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu,kenapa tarian itu dimulakan dari kiri?dan apa jenis senaman ini? relevankah tarian ini,yang kelihatan seperti tidak siuman? Dengan emel ini 'terungkailah' persoalan itu semua.
> > Jadi,penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi 'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar.Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.
> > Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah Umat islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan 'keasyikkan' menarikan tarian ini.
> > WALLAHUALAM. ...
> > Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM





BETOL KE??

oke. me myself pn not so sure about that la. but kte sbg org islam i think spatutnye amik lgkah bjage2 la.. if can, try elakkan..

bnde ni ai tbace dlm facebook cikgu nieee.. encik alie rostam hehehe.. bukan ketua mnteri melake ye! ngeh3


uppss alamakk! kt skola ari2 da la ai dipakse utk handle poco2 uwaaa~
astaghfirullahal'azim...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

Blog Template by YummyLolly.com