Monday, February 8, 2010

Dulu lain sekarang lain...

semalam macam biasa jalan2 lari2 marathon jenguk belog orang. sampai masa tengok belog Zack Zuhairi nie. semalam dia cerita pasal kawen part 2. n dalam part kawen, ada cerita dulu lain sekarang lain. yela zaman dolu2 keadaannya lain kerjasama begitu erat, sekarang semua da lain semua main order catering je kann.. tapi kat muo nie kan kuat lagi tau gotong-royong umah orang kawen nie.. orang jawa kata rewang ehehe. eja sikit! R.E.W.A.N.G.. bunyi rewang!

ok cerita pasal dolu lain sekarang lain nie, kebetulan semalam tengah duduk2 1 family borak2 sembang2 sambil minum kopi ngan makan mee siput, kira supper la nie erk kehkehkeh... tetiba abah pun sentuh pasal dulu lain sekarang lain nie.. wawawa.... sebab dia tengok tv kot apa ek berita agaknya, nyayuk sikit la aku nih haha lupa da..

bebudak skang ngan budak dulu kan lain... dulu kalau jalan depan orang tua, tunduk bukan main, xmo nampak muka kalau boleh.... skang kalau boleh tegak je jalan nak lurus, mintak lalu pun takde. dibaginya bontot ada! (ok! yang part bontot tu aku yang tambah wakaka).. dulu kalau cakap ngan orang tua, bukan main lembut, nak nyampuk nak lawan pun tak berani. kalau lawan memang kena panggg jadi biol jap. tapi budak skang bukan geti paham bahasa. n bla.. bla.. blaa..

macam tu la abah bebel. aku dengar je la.. kang kata aku nyampuk pulak ahaha. tak berani la mana tau abah sindir aku haa makan cili laaa... tapi mintak2 dijauhkan laa kan.. kan.. kann...

cite pasal dulu lain sekarang lain nie.. memang da beza kan.. meh kita tengok beberapa situasi yang penah aku lalui la sepanjang berpuluh taun aku idop nih ekeke ceehhh belum begitu tua ok! sebenarnya situasi masa aku jadi cikgu jap arituu... haha.

**********************************************************************

Situasi 1

Da abis masa, kelas tamat. Loceng bunyi.

Ok, stand up! TQ class.....

TQ teacher!
ehh teacher.. teacher.. teacher... nak salam!

ok time nie semua kerumun aku untuk bersalaman ehe. ok bagus anak2 semua beratur nak salam huhuhu yang laki depan yang pompuan belakang (ape la korang tak gentleman langsung la, sepatutnya ladies first la yangg kekeke). then yang da salam dok tepi tengok yang lain salam. pastu budak2 laki yang da salam tadi datang balik n terjah aku.

Teacher!!! nak salam lagi....

n perkara sama berulang sebanyak sekali lagi. maknanya 3 kali la depa salam aku dalam satu2 masa. n tiap 1 kali salaman tu diorang cium tangan aku berkali-kali. so sila darabkan ye! contohnya tiap 1 salaman diorang cium tangan 3 kali paling minimum! 3 x 3 = 9 setiap 1 sesi kelas aku. baru budak darjah satu! belum lagi darjah lain!

bila aku lari nak kuar kelas semua ikut kuar kelas. adesss... tiap2 ari camtu kalau masuk year 1 nye kelas. sampai satu ari, tetiba perasaan gembira menjadi sangat annoying haha nape diorang buat camtu. uwaaa sangat tensen.. akhirnya aku gagahkan jua untuk bertanya...

Haihh kamu nie nape suka nak salam teacher banyak2 kali nie. pegi masuk kelas cepat!!

ececehh bajet garang je, padahal sume tak takut aku cesss! makin dia tenung-tenung aku. mentang2 muka aku sumil ala2 keibuan. ok sila la muntah kalau nak muntah ekeke. nak tau diorang jawab apa!

Sebab tangan teacher wangi! suka sangat!

ok mekaseyyy bagi cikgu jawapan yang reasonable! tesengih2 aku jalan nak balik bilik guru, n perasaan xsabau nak cium tangan sendiri kahkahakah...
duduk n rilek dulu, pandang kiri pandang kanan ok clear! annndd kishh tangan sendirik kahkahkah.. errmmm memang wangi lah hehek. bau sanitizer dettol tu rupanyaa ceehhh.. memang wangi pun. tapi time tu memang sanitizer jadi kawan baik aku, sebab H1N1. takut gak bebudak tu dok salam salam rupanya pembawak penyakit tu huhu.

******************************************************************

Situasi 2

Kena ganti kelas, cikgu meeting.. masuk kelas year 3..Aku suh diorang buat kerja English la ofkos. Kelas senyap 5minit pertama je. seterusnya..... budak2 dok kerumun kat meja aku..

eh eh nie nape sume kat sini. pegi buat keja cepat! duduk! duduk!

semua tak bganjak dari tempat dirian masing-masing sambil menongkat dagu di atas meja guru sambil juga merenung n menenung aku!

heyyy nie nape sume dok ginie nie.. pegi sambung buat keje cepat! kalau tak, tak boley balik.

semua buat tak tau...

ok aku duduk n tenung diorang balik.

nie nape semua dok pandang cikgu macam tuuu...

sebab cikgu cantik! cantik sangat! nape cikgu cantik! cikgu da kawen ke belum! mesti anak cikgu comel kann.. cikgu, cikgu terus la ajar kat sini....

wowowowowooo mereka jawab sepertinya aku tanya soalan ok how to spell book class! bersahut-sahutan antara satu sama lain. bole imagine kah anda? haihh laa budak budak.. akhirnya aku blush*blush la ape lagi, sambil sengih-sengih ekeke... tak mampu nak layan diorang nie.. lantak korang leee.. ok pegi siapkan keje!!

****************************************************************

Situasi 3

Time jalan g kantin ngan 2 orang cikgu praktikum dari IPPMM (eh betul ke nie alaa yang maktab perempuan melaka tuu ehe)

maka datang la sekumpulan bebudak, buat-buat lalu sebelah aku then tetibe peluk aku dengan penuh manja n kasih sayang.... haihh...

****************************************************************

Situasi 4

Loceng naik rehat baru bunyi. masih kat kantin, pasni kena masuk year 1, kelas english. sekali bebudak year 1 jerit dari koridor..

Teacher! teacher! cepat! ijal da berak dalam seluar! cepat teacher....

Hoowaaaa biar betull.. takkan aku yang nak kena cuci taik dia, takkan nak kena cebokkan bontot diaaa.. uuwaaa tidaakkk!! sambil merungut-rungut dalam hati! ehehe. nasib baik cikgu kelas dia, merangkap sedare aku jugak le dengar jugak jeritan mereka.kekeke dia tolong le setel bebudak tu sementara aku g amik buku. huhu. sekali aku masuk kelas, takde pun budak berak dalam suar.. ceehhhh diorang nie saje nak propah tau ala2 azwan ali gituu... cissss.. lega sikit haha...

***************************************************************

Situasi 5

Hok nie bukan situasi aku le. nie kawan aku nye la. dia baru dapat posting awal taun aritu, dapat kat mersing... tadi dia cite camni....

mokhsin,ape jadi ngn kening kamu??

saya gunting kening saya mlm tadi teacher...

ape???awak gunting kening???ayah ngn mak kamu xmarah kamu ker kamu gunting kening kamu sampai jd mcm ni???

ayah saya ckp, saya mcm setan teacher..klau ilang satu kening, ayah ckp mcm setan...if ilang dua2 kening, da mmg setan da...

ish3 geleng kepala kawan aku tu.. huhu. fyi, bapak budak nie seorang guru besar sekolah agama hakhak :))

*******************************************************************

haaa kenapa aku letak situasi2 masa aku ngajar aritu? sebab time tu la aku sangat perasan or perasaan yang dulu lain sekarang lagi la lain.... ko imagine la cara bebudak sekarang nie.. sangat berani ok! boleh kurang ajar ngan cikgu, boleh peluk2 cikgu, boleh gurau2 ngan cikgu tanpa tau batasnya.. boleh cium2 cikgu, ngurat2 cikgu! aku dulu pergghhh takut gilerrr ngan cikgu. kalau jumpa cikgu bukan main sopan ayu buat muka innocent lagi, bagi salam n senyum jela yang berani. siap cikgu pun boleh malu nak tengok aku huuweekkk!! silap2 aku boleh lari kalau jumpa cikgu. maklum la aku tak la segelemer mana masa zaman sekolah kahkahkah low rofile katakan.. tapi maintain babe! hikhik.




my sifu - teacher sarimah.

kekeke..

year 1.. ade lagi. mls nak upload :)

panjang lagi nak cite. kalau letak semua sampai esok tak abis.. tp udah la.. bukan korang bace kan kan kann.. saje nak luahan perasaan

panjang kan entry nie? sape nak bace, bace.. tamo bace boley blahh! :)
peace no war... :)))

4 loves:

arboqskii said...

huu
tgn cikgu bau gula2....
mmg bdk zaman skrg lain macm
suka main2....
cikgunye main dieorg x tau lg
lg dasat....
brani r kuang aja
nie cikgu lebih ajarkan nnti,,
haha....

Miss Ekin said...

hahaha tau tape.. kadang2 bley la time, tp sometimes rase isshhh annoying ok! rase nak cubit2 je w/pun kte suke budak2 huhu...

ardinihumaira said...

best kan jadi cikgu... dni teringin. tapi dapat bakal suami jadi cikgu pun tak apalah... hehe.. tak dapat jadi cikgu, jadi bini cikgu pun kira tercapai cita la kononnya :p

Miss Ekin said...

dni, mmg beshh jd cikgu. tp tp tp kne byk sabar, byk sgt mnguji ksabaran hehehe.

ohh boyfie dni cikgu ye. tape2 bley la 2 huhuhu besh jgk 2 :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin
 

Blog Template by YummyLolly.com